A coaching egy megoldás- és eredmény orientált személyes fejlesztő módszer, amely során a coach elősegíti, hogy ügyfelei hatékonyabban valósítsák meg céljaikat, miközben tanulnak, fejlődnek. A coaching folyamata teljesen egyedi, abban segít, amit a kliens szeretne elérni. Ennek eléréséhez a coach legfőképpen kérdésekkel, különböző technikákkal segíti új meglátásba helyezni a problémákat, élethelyzeteket, célokat, miközben a pszichológia, kommunikáció és személyes fejlesztés egyes elemeit használja.

A coaching nem tanácsadás. A coaching az egyéni megoldásokra és rejtett képességekre koncentrál.
Alapelve az, hogy az ügyfél tudja a választ a problémáira, csak emlékeztetni kell rá, új, más nézőpontba helyezni az aktuális helyzetet. A coachingban egy előre meghatározott időkeret van, az eredmény és a cél mérhető. A folyamat az erősségekre és a még kiaknázatlan készségekre épít, és ezeket fejleszti.  

A coaching nem terápia. A coach fejlődési- és teljesítmény modellek mentén értelmezi az ügyfél problémáit. Fejleszt, hatékonyabbá tesz, és nem gyógyít. A terápia a múltra és a probléma okainak feltárására, újszerű megértésére összpontosít. A coaching a jelenből kiindulva a jövőre fókuszál, és a megoldás mikéntjére helyezi a hangsúlyt. A múlttal annyira foglalkozunk, amennyire a jelenre kihat. A coaching munka majd kétharmada a megoldáshoz vezető tettek megvalósításának támogatása, a kudarcok tanulságainak feldolgozása, a sikerek megünneplése és új tervek kidolgozása.

A coaching folyamata a gyakorlatban

A coaching egy speciális segítő beszélgetés, egy változáskísérés, amely során segítjük eljuttatni a kliensünket a jelenlegi helyzetéből oda, ahová el szeretne érni. Egy szakmai munka bizalmi beszélgetésben. A coaching mindig egy folyamat, amelyre az előzetes egyeztetés után, minimum 5 alkalommal kerül sor. Az ülések gyakorisága 1-2 hét, az elején gyakoribb. Egy ülés hossza általában 60-90 perc, ezt közösen beszéljük meg. Nagyon fontos, hogy a coaching önkéntes legyen, ne más kérésére, elvárására vegyél részt rajta.

  1. Kapcsolatfelvétel – történhet telefonon vagy emailben. Ekkor beszéljük meg az első találkozó időpontját és helyszínét. Választhatsz személyes konzultációt, de lehetőséged van online formában is igénybe venni a szolgáltatást (pl. skype-on keresztül), mindkettő ugyanolyan hatékonyan működik.
  2. Előzetes konzultáció – Ez az alkalom az ismerkedésről szól. Egymással és a coachinggal egyaránt. Megbeszéljük a legfontosabb tudnivalókat a közös munkáról, a lehetőségekről és eldöntjük, hogy szeretnénk-e együtt dolgozni. Ez az alkalom ingyenes, kb. 20-30 percig tart és erre is van lehetőség személyesen vagy telefonon/online felületen megbeszélni.
  3. Első alkalom – elkezdjük összegyűjteni azokat a témákat, amikkel foglalkozni szeretnél. Választhatsz már az elején többet, de ez alakulhat a közös munkafolyamat során is. Amint elkezdjük kibontani az általad hozott megoldandó feladatokat, élethelyzeteket, könnyen előfordulhat, hogy olyan életterületeket is érinteni fogunk, amelyek addig nálad nem voltak fókuszban.
  4. További alkalmak – értékeljük, elemezzük az összegyűjtött témákat, helyzetet, megnézzük, hogy mik a lehetőségek és elkezdjük az akciótervek kidolgozását.

Az egyik legelterjedtebb coaching modell a GROW modell, melynek lépései a következők:

Goals– vagyis célok meghatározása az adott életterületen

Reality– a jelenlegi valóság feltárása, előítéletek és vágyak nélkül. Objektíven feltárjuk az aktuális kiinduló helyzetet, ahol most éppen vagyunk.

Options– lehetőségek számbavétele és a megvalósításhoz szükséges lépések összegyűjtése, tág perspektívából, más nézőpontból, mint ahogy eddig te ránéztél.

Will– mit fogsz tenni? Akciótervet készítünk konkrét feladatokkal, lépésekre bontva, határidőkkel, amelyek eredménye ülésről ülésre mérhető lesz.

Az itt vázolt modell egy a sok közül, amelyet a coachingban használunk, de jól szemlélteti a folyamatot. Az egyes pontokat a kliens személyiségéhez és az adott témához leginkább igazodó, leghatékonyabb eszközzel bontjuk ki a megoldásra fókuszálva. A kliens az egész folyamatban aktív szereplő, Ő végzi el a közösen meghatározott feladatokat.

5. Lezárás – a coaching folyamat eredményeinek összegzése, visszatekintés arra a pontra, ahonnan indultunk és ránézünk arra is, ahová eljutottunk. Értékeljük a közös munkát, visszajelzéseket adunk egymásnak és döntünk a folytatás vagy újabb témafeldolgozás, esetleg utókövetés mellett.

A coaching típusai

Business coaching (Annamária erőssége)

Az üzleti életben működő coach hasonló szerepet tölt be, mint a sportedző. Legfőbb célja, hogy a lehető legjobb teljesítmény elérésére ösztönözze kliensét. A cél érdekében többféle stratégiát dolgoznak ki közösen. A professzionális coaching olyan szakmai kapcsolat, amely abban segíti az ügyfelet, hogy kiemelkedő eredményeket érjen el a munkájában, abban a szervezetben, ahol dolgozik. A coaching folyamat során az ügyfél elmélyíti tudását, növeli teljesítményét és mindezek eredményeként javul az életminősége.

A business coaching többek között a munkahelyi teljesítmény növelésére, a profizmus fejlesztésére helyezi a hangsúlyt, többnyire a munkáltató megbízásából.

A business coaching lehet:

  1. Felsővezetői (executive) coaching – a döntéshozatal legfelsőbb szintjén állókat segíti speciális dilemmái feloldásában, gyakran olyan kérdések átgondolásában, amelyeket nem tud másokkal megosztani és erősíti tisztánlátását aktuális vagy stratégiai lépések megtételénél.
  2. Középvezetői coaching – a középvezetők vezetői kompetenciáinak fejlesztésére szolgál, olyan esetekben, amikor a vezető a rutinszerű működésben változást szeretne az addigi működésben, új stílust, új eszközöket akar kialakítani. A coaching védett keretei között tudja ezeket tesztelni, kipróbálni.
  3. Csoportos coaching – amikor különböző cégek vagy területek vezetői egy körben gyűlnek össze, és a coach moderálásával saját esetükön, helyzetükön, megoldásra váró feladatukon keresztül beszélik meg tapasztalataikat és cserélnek véleményt.
  4. Team coaching – egy konkrét projekttel kapcsolatos problémák megoldásánál nyújt támogatást a projekt team tagjainak. Eredményesen alkalmazható többek között megváltozott vezetői team együttműködésének kialakításánál, új erőtartalékok feltárásánál és optimális megoldások keresésénél.
Annamária

15 éves vezetői, ügyvezetői tapasztalatom során a business coaching minden formáját kipróbáltam, elsajátítottam és sikeresen alkalmaztam is. Üzleti területen a versenytársak monitorozása, új üzleti modellek kidolgozása és alkalmazása, a termékfejlesztések folyamatosak.

Többek között az alábbi kompetenciák kialakításában tudok Neked segíteni, amennyiben business coachingon gondolkozol:

  • személyes hatékonyság növelése
  • idő- és feladatgazdálkodás
  • szakmai támogatás, fejlesztés
  • empátia, panaszkezelés
  • együttműködés a közös célokért
  • információ és tudásmegosztás
  • célok tudatos szem előtt tartása

Szívesen tájékoztatlak akár telefonon, akár személyesen a fenti pontok részleteiről, egyes tematikák bővebb tartalmáról. Keress bátran a +3670/376-4167-es telefonszámon vagy az annamaria@eletkirako.hu email címen.

Egészség coaching (Rita specialitása)

Az egészségcoaching az életmódváltásban segít. Akkor, amikor már elméletben mindent tudsz az egészséges táplálkozásról, a rendszeres testmozgás fontosságáról, de a gyakorlati kivitelezés a mindennapokban nem megy.

Az egészségcoaching segít felismerni az elakadások okait, a tényleges céljaidat és azokat konkrét lépésekké alakítva elérni és megvalósítani. Mindezt a számodra legoptimálisabb módon, személyre szabottan.

Hívj a +36 30/246 53 83-as telefonszámon, vagy írj a rita@eletkirako.hu e-mail címre

  • Ha egészségtudatosabb életet szeretnél élni, de nem tudod jól táplálod-e a tested, és hogy hogyan tudnád jobban?
  • Halogatod az életmódváltást, a rendszeres testmozgást és magad sem érted ennek mi az oka.
  • Ha úgy érzed, hogy egy empatikus segítőre van szükséged ahhoz, hogy kidolgozz egy akciótervet és elérd céljaidat!

Life coaching (mindkettőnk szakterülete)

A coaching egy támogató, segítő beszélgetés, ami a jelenből a jövő felé halad. Olyan váltizáskísérés, amely rávilágít erősségeinkre, képességeinkre, segít felismerni erőforrásainkat, meghatározni a céljaink felé vezető lépéseket. Biztonságos, szeretetteljes keretek között kérdésekkel, kreatív eszközökkel képes a problémákat, célokat új nézőpontba helyezni.

A life coaching során a kliens életének bármely vagy akár minden területét érinthetik azok a célok, amelyek vágyai, álmai megvalósulását jelentik és megelégedettséget hoznak számára. Abban segíti az ügyfelet, hogy megtervezze a jövőjét, nem abban, hogy túllendüljön a múlton.

A life coach támogató elismeréssel ösztönzi ügyfelét arra, hogy mozgósítsa belső erőforrásait, higgyen saját nagyszerűségében és főként abban, hogy megtalálja a célhoz vezető utat. A coach kliens teljes személyiségét belevonja a coaching folyamatba, amelynek végére sokkal elégedettebb, kiegyensúlyozottabb lesz, hatékonyabban és tudatosabban tudja élni az életét.

Árak

Coaching1 alkalom (60 perc)8000 ft

A coaching mindig egy folyamat, 1 alkalom csak arra elég, hogy tisztázzuk, mik is konkrétan a témáid, amivel foglalkozni szeretnél. Ahhoz, hogy tisztába jöjj a céljaiddal és lásd a konkrét lépéseket is, több alkalom szükséges.

A coaching üléseken fontos a nyugodt légkör és a semleges környezet, ezért terápiás szobában tartjuk, vagy online (ha megfelelően nyugodt és csendes környezetet tudsz biztosítani az ülés idejére). A helyszínt egyeztetjük az előzetes konzultáción.

Várunk szeretettel!
Annamária és Rita